onsdag 9 december 2015

Temavecka åk 6: omvänd källkritik

Precis som förra året ägnar vi i åk 6 höstterminens temavecka åt källkritik. Vi grundar med en del diskussioner och övningar, för att sedan i mindre grupper skapa fejkade dokumentärfilmer som ska lura eleverna i åk 5.

Uppgiften är att hitta på en "nyhet" och övertyga femmorna om att den är sann, alternativt att utgå från något som faktiskt är sant men överdriva vad det kan ha för följder. Till våra tittare i åk 5 säger vi sedan att de ska försöka avslöja vad som inte stämmer med filmen. Varje grupp gör även en film där tittarna får facit - hur mycket var sant, och vilka tekniker och knep använde gruppen när de gjorde sin dokumentär?


Introduktion (pass 1)

Temaveckan inleds med att Monika Bibliotekarie berättar om ett samtal hon hört mellan två kvinnor i väntsalen på vårdcentralen, om någon som fått en elak infektion i tandköttet efter att ha ätit pizza på en restaurang ... och när sedan hälsoinspektören kollade upp restaurangen hittade man en massa råttkött i kylrymmet. Uääääääh! säger eleverna ...

Vi visar boken "Råttan i pizzan" och pratar om vandringssägner, rykten, Creepy Pasta.

Diskussionsuppgift

Allt som sägs och skrivs är inte sant, det vet vi. Diskutera parvis:

·         Vem luras?

·         Varför luras man?

·         Är det någon gång ok att luras?

·         Hur vet man om något är sant eller inte?

·         Vad kan vara en trovärdig källa?

·         Finns det knep som gör att det man säger verkar (mer)trovärdigt?

·         Om jag själv sprider vidare något som jag tror på, fastän det är falskt – har jag lurats då?


Efter diskussioner parvis sammanställer vi hela klassens tankar.     Foto: Monika Staub Halling



Två filmer att inspireras av! (pass 2)

https://vimeo.com/95264616  En film om tvättbjörnens invasion i Sverige (gjord av Statens medieråd)

Efteråt: diskussion om rimligheten i den första filmen.

https://vimeo.com/95433566  Tvättbjörnsinvasionen - filmen om filmen

Efteråt: diskussion av de olika knepen som använts. Att utelämna information; att överdriva; att intervjua experter såsom läkare, känd djurskötare; att intervjua folk på gatan och klippa ihop deras svar; att skapa stämning med mörka bilder och otäck musik; att visa stora mängder tidningsrubriker från ett långt tidsspann för att få det att se ut som massiv mediebevakning; att använda kartor och diagram för att ge ett vetenskapligt och seriöst intryck. Med mera, med mera!



Upphovsrätt, ange källor, hitta material (pass 3)
IKT-pedagog Jonas repeterar vad som gäller.                   Foto: Monika Staub Halling

Jonas repeterar Creative Commons, CC-search och vad som gäller när man ska ange bild- och filmkällor. Monika repeterar olika sätt att hitta information till dokumentärerna, samt introducerar lite nya sökvägar, t.ex. Mediearkivet där ni kan hitta tidningsartiklar av olika slag.

Börja skissa på er egen filmidé (pass 4)

En filmidé tar form. SVT nöjer sig inte med att klippa bort vissa scener ur julens Kalle Anka - nu ska det tas bort helt och hållet!



Dag 2: Studiebesök på Arkivcentrum Syd
På förmiddagen är det Luciafirande i matsalen, därefter fortsatt arbete med filmerna. Efter lunch tar vi tåg och buss till Arkivcentrum Syd, där vi gör ett studiebesök med workshop om historiska källor.
Ingången till Arkivcentrum Syd. Foto: Monika S H
Workshop om historiska källor, här en gammal karta över Lund. Foto: Monika Staub Halling
Olika sorters källor. Vi pratar om förstahands- och andrahandskällor. Foto: Monika Staub Halling

Dag 3 och dag 4
Grupparbetet med filmerna fortsätter. Innan en grupp ger sig ut för att börja filma vill vi vuxna se utgångsfakta, källmaterial, manus och bildmanus.

Sedan är det bara att filma. Experter (äkta och utklädda) intervjuas, rektor och skolsköterskan ska uttala sig, grannar och förbipasserande på gatan ombeds kommentera, tidningsrubriker, stämningsmusik och motbjudande foton letas fram för ökad effekt.

Filmerna redigeras i iMovie.

När nyhetsfilmen är färdig är det dags att redogöra för arbetsprocessen och alla fula knepen i nästa film, den som avslöjar bluffen. Här ska även källor anges.

Vi måste även ladda upp gruppernas filmer på skolans youtubekanal, vilket tar lång tid.

Dag 5
Filmvisning för åk 5! Vi har delat upp oss, ungefär fem filmer plus tillhörande avslöjarfilmer mäktar man med i varje storgrupp.
Efter varje "nyhetsfilm" diskuterar vi rimlighet och trovärdighet med femmorna, innan vi visar filmen som avslöjar sanningen och tillvägagångssättet.

Ett exempel (från temaveckan 2014):


Temaveckan avslutas med utvärdering och go´fika i klassrummen.

Tack för gott samarbete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar